فراموش نکنید که در اون ایام نه اینترنتی در کار بود نه کسی به ان صورت سوانح نظامی را در اقصی نقاط دنیا دنبال می کرد .. اما با اعلام ان ها و گراند کردن سی – ۱۳۰ ها متوجه شدیم یکی دو هواپیمای ما هم در شرایط پاره شدن سیم تراتل ها بودند .. ! جناب نخوانی شما خود خلبان هستید و طبعآ مطلع اید که اگه در پرواز یکی از سیستم های هواپیما بیش از یک بار با ایراد فنی مشابه و تکراری مواجه شود ، قطعآ رسیدگی به ان ایراد وارد پروسه ای دقیق تری شده و مسئولان و متخصصان مربوطه ضمن اصلاح و بر طرف کردن عیب یاد شده ، از زوایای متعددی دلایل بروز تکراری ایراد مورد اشاره رو ارزیابی و تجزیه و تحلیل می کنند . از همه مهم تر با عدم به روز بودن دانش پرسنل از خلبان گرفته تا کارمند ساده رادار چه خواهید کرد .. ! اگر برادران از خر شيطان پايين آمدند و اين قدم مهم و حياتي را برداشتند، آن گاه بايد نظام هواپيمايي کشور را از بيخ و بن دگرگون کرد. یکی دیگر از موارد بسیار مهم و درعین حال اصلی استال موتور اف 14 استفاده ی سریع خلبان از تراتل است .زمانی که خلبان به سرعت تراتل ( اهرم گاز ) خود را برای سرعتهای بالاتر بالا ببرد سیستم Engine fuel control سوخت مورد نیاز را تامین میکند اما به علت عدم تامین هوای مورد نیاز توسط موتور نسبت سوخت به هوا برهم خورده درنتیجه موتور استال میکند.

حدود ساعت شش بعد از ظهر دیسپچ عددی را اعلام می کند که خلبان را متقاعد می کند پرواز را انجام دهد. حتی یادمه یکی دو مورد هم ( دیچینگ ) نا موفق داشتند .. در شرایطی که ما با امریکای جهانخوار قطع رابطه کرده بودیم .. و هر روز مرگ بر امریکا گفته و پرچم اش را می سوزاندیم ، آن ها بعد از بررسی های فراوان متوجه اشکال سی – ۱۳۰ ها شده و به تمام کشور های دارنده هرکولس از جمله ایران ، این نقیصه را اعلام کرده و راه های اصلاح ان ار گوشزد کردند .. ! گفت: براساس آخرين نتايجي كه از بررسي سانحه توپولوف شركت هواپيمايي كاسپين در قزوين به دست آمد، ايراداتي در قسمت موتور اين هواپيما مشاهده و موضوع به كارخانه سازنده روسي آن اعلام شده است كه هنوز نتيجه بررسيهاي اين كارخانه را دريافت نكردهايم. این خودرو از نظر فنی نیز بسیار قدرتمند است چرا که موتور 6.3 لیتری آن رقیب ندارد. این خودرو این روزها نیز به امکانات گسترده ای به فروش می رسد اما مدل 1967 آن یکی از بهترین ها بود که کمتر خودرویی را می توان با آن مقایسه کرد.

جناب کاپیتان نخجوانی .. شما به عنوان یک خلبان حرفه ای خیلی خوب می دونید که هوای اکثر فرودگاه ها مخصوصآ مشهد در ایام بامداد و به اصطلاح طلوع فجر .. تقریبآ تا ساعاتی ثابت است .. و دقیقآ می دونید که خلبان ها به کمک سیستم های مدرن هواشناسی نه تنها وضعیت دقیق هوای مقصد را می دانند ، حتی به کمک پیش بینی های دقیق ، از وضعیت هوا حداقل تا سه ساعت بعدی هم اگاه اند .. ! ضمن این که هنگام امضای فرم هواپیما علاوه بر متخصص مربوطه امضای فرد فوق تخصص یا بازرس ( Q.C ) الزامی است .. حال این پرسش پیش می آید .. در فرودگاه معتبر و مدرنی چون ” شهید هاشمی نژاد ” مشهد که سوانح متعددی در آن به وقوع پیوسته است .. و در اغلب سوانح هول شدن خلبان ، بالا در امدن هواپیما ، انحراف به طرفین باند ، برخورد با زمین و دیوار و تور باریر و در نهایت اتش سوزی همراه بوده است .. آیا هرگز به عنوان اشکالات احتمالی تجهیزات سخت افزاری ، آئین نامه های تقرب ، مهارت کنترلر ها ، تجهیزات ناوبری و سیستم های موجود در منطقه را چک کردید .. !

استاد .. جنابعالی خود خلبان هستید . از لحاظ فنی موتور خوبی است و امتحان خود را پس داده است و یک سری طرفدار پر و پا قرص هم دارد. یک پهپادی داریم که چهار موتور بالاش هست و یک موتور هم رو پشت پرنده است. شما در یکی از مصاحبه های اخیرتون چندین بار پشت سر هم به هدفمند شدن یارانه ها و اثرات مثبت آن در امر نوسازی ناوگان هوایی کشور اشاره کردید .. از ان جا که متآسفانه درک اقتصادی ام بی نهایت پائین است ، متوجه فلسفه هدفمند شدن یارانه ها نشدم .. ! جناب آقای نخجوانی .. راستش رو بخواهید هدف اصلی بنده از مخاطب قرار دادن شما ، وضعیت شرکت های خصوصی هواپیمایی و دغدغه مالی بعضی از مدیران است که الزامآ برای پرهیز از هزینه های پیش بینی نشده ، گاهی فشار هایی به گروه پروازی و مسافران وارد می کنند .. و همان گونه که در تیتر به ابرهای بهاری اشاره کردم .. شما به عنوان حلبانی آزموده و مدیری توانا بهتر از هر کسی اگاه اید که با آغاز فصل بهار و نوسانات جوی در آسمان پهناور کشور و پدید امدن ابرهای آتش زا ( سی . خودمونیم حال که نظر شما به عنوان عالی ترین مقام در صنعت هوانوردی این گونه است .. چه اصراری است که پای نظرات مردم رو به میان می اورید .. !

اگر شما هر گونه سوالی در رابطه با کجا و نحوه استفاده از معنى تراتيل دارید، می توانید با ما در صفحه وب تماس بگیرید.