استپر با حرکت رو به جلو و عقب، مقدار ورودی هوا را کنترل میکند که این حرکت، بهواسطه 4 ترانزیستور کنترل میشود. مواردی مثل تعویض نکردن مایع خنک کاری در بازه های زمانی،عدم استفاده از مخلوط آب مقطر خالص و ضد یخ،استفاده از روغن بی کیفیت،استفاده مداوم از سوخت گاز،گیر کردن ترموستات،نشت درب رادیاتور ، هوا گرفتن سیستم کولینگ ، از کار افتادن فن ها به دلیل مشکلات برقی ، کثیف شدن سطح خارجی و فین های رادیاتور و خیلی مسایل دیگه هم هستند که جزء دلایل اصلی سوختن واشر سرسیلندر میشوند. سیلندر محفظه ای استوانه ای است که یک طرف آن پیستون و طرف دیگر آن سرسیلندر است که مجموعه سوپاپ ها ، میل سوپاپ ، شمع ها و منیفولد ها و بر روی این قطعه سوار میشوند و در واقع میتوان گفت ارتباط این اجزا با محفظه احتراق از طریف سرسیلنردر امکان پذیر است. در نمونه های اتوماتیک خوشبختانه قابلیت تعویض دستی وجود دارد و با گیربکس دنده ای میتوان تعویض های سریع و دقیقی را تجربه کرد.

اگر واشر سرسیلندر بسوزد آب بندی سرسیلندر و سیلندر از بین میرود و ماشین آب روغن قاطی میکند و این مشکل اگر ادامه پیدا کند آب رادیاتور کاملا چرب میشود و رنگ شیری به خود میگیرد و خساراتی وارد میکند مانند تعویض واشر سرسیلندر خودرو. همچنین روغن نفوذی به حفره آب پس از سوختن واشر سرسیلندر باعث شیری شدن رنگ آب می گردد. کارگاه مکانیکی اهورا با استفاده از دانش و تجربه خود و همچنین نسبت به نیاز مردن قطعاتی ساخته است برای حل مشکل واشر زدن پژو 405 ، پرشیا و سمند که در ادامه با آن آشنا میشوید. البته داغ شدن موتور و یا یخ زدن مایع خنک کننده در کانال های سرسیلندر هم باعث ترک موتور زانتیا خوردن آن میشود. بوشهای این موتور از نوع تر میباشد که اگر توجه کرده باشید پس از جا زدن به طرفین مقداری خلاصی دارد که فقط توسط قرار گرفتن سرسیلندر محکم میشود.

در زمان عرضه ELX قدیم، مالکان به سمت خرید این خودرو میرفتند، ولی نه به حدی که بتوان با آب و تاب تعریف کرد. در موارد خرابی شدید واشر سرسیلندر، وقتی مقدار زیادی مایع خنک کننده وارد سیلندر شود، میتواند موجب قفل هیدرواستاتیکی که به اصطلاح هیدرولاک می گویند شده و آسیب دائمی به موتور خودرو وارد کند. اگر روغن موتور وارد مسیرهای ویژه مایع خنک کننده شود، روی درب رادیاتور یا در مخزن ذخیره آب رادیاتور، مایعی شبیه به سس مایونز، به رنگ قهوهای روشن خواهید دید که این یکی از نشانه های مهم سوختن واشر سرسیلندر است. اما در این بین نبود سنسورهای پارک در عقب و ضعف دید آینه عقب کمیمشکل ساز میشود، که به لطف دید خوب آیینههای جانبی این مشکل برطرف شده است. نکته قابل توجه اینجاست که زانتیا به لطف سیستم تعلیق هیدروپنوماتیکی قابلیت حرکت روی سه چرخ را دارد و در هنگام ثابت بودن و هنگام پارک، مناسب با وضعیتش هم تغییر ارتفاع می دهد. ۱۱۵ کیلوگرم اختلاف وزن، عدد کمی نیست و می توان این گونه تعبیر کرد که هنگام رقابت میان این دو خودرو، گویی دو کودک اضافه در اتاق زانتیا نشسته اند! اکیدا تاکید داریم که هر گونه واریز وجه فقط و فقط به حساب آقای حسین نوروزی پیام انجام شود.

این حق شماست که با توجه به هزینه ای که بابت خرید انواع لوازم یدکی موتوری و بدنه پرداخت می کنید، انتظار دریافت کالا و محصولی با کیفیت را داشته باشید و ما در فروشگاه لوازم یدکی نظری این امکان را برایتان فراهم کردیم. اصلی ترین دلیل سوختن واشر سرسیلندر XU7 به پایین بودن کیفیت قطعات و مونتاژ ضعیف نمونه ها بر میگردد و بعد هم نگهداری ضعیف و غیر اصولی از خودرو و لوازم آن.این دلایل را روی این حساب میگوییم که ما در سال های 85 تا 90 موتور های زیادی را تعمیر کردیم که پس از تعمیر بیشتر از 300 کیلومتر حتی در خوزستان کار کردند و واشر هم نسوزاندند.کیفیت در قطعات و دقت در مونتاژ یکی از اصلی ترین دلایل در این موضوع است. البته قبل از تعویض باید به وسیله مکانیک عیب یابی دقیق انجام شود. همانطور که میدانید درست استفاده نکردن یا درست نصب نکردن واشر سرسیلندر ممکن است این قطعه بسوزد و البته نکته دیگری که مهم است این است که در برخی خودرو ها این قطعه نیاز به تعویض دوره ای دارد. تعویض این قطعه به دلیل استهلاک رایج بوده و رد صورت عدم دقت به این موضوع و عدم انجام این امر باید منتظر سوختن واشر سرسیلندر باشید زیرا این قطعه دیگر قابلیت آب بندی و جلوگیری از اختلاط آب و روغن را در موتور، از دست میدهد و بعد از مدتی صدمات زیادی وارد میکند.